Summa sidvisningar

söndag 18 mars 2012

BLEKINGEFISKE!!! 120315

Sa ju att rapport skulle komma direkt när jag är på benen igen och det är jag nu (nästan).
Mer om detta senare :-)

Mitt gäddfiske detta året har inte varit speciellt lyckat sett till antalet landade fiskar.
Vad jag inte visste var att detta skulle komma att ändras ganska drastiskt……..

Har hållit koll på vädret senaste tiden och när jag såg att Torsdagen verkade bjuda på mulet väder med lagom vind började jag planera en heldag fiske. Det är ju nu det gäller!!!

Efter en del fixande lyckade jag få till både ledighet från jobbet, barnlämning, barnhämtning  samt fiskesällskap i form av Johnny , en arbetskompis.

Båten förbereddes på Onsdag kväll och planen var att sticka TIDIGT torsdag morgon.
När allt var klart kröp jag till kojs. Nu med lite halsont som inte verkade vilja släppa :-(

Allt gick enligt plan och långt innan solen var på väg upp satt vi i bilen.  Nu med lite mer halsont….

Resan flöt på bra och efter inte allt för lång tid var båten i vattnet och vi styrde båten mot första stoppet. Bara för att trimma in grejorna .

Nu var det helt vindstilla och dimmigt………

Det tog inte många kast innan Johnny landat första fisken.

Bra tecken!! Inte stor men en gädda!!!!

Vi fiskade vidare och tog ett par mindre gäddor till innan jag får ett hugg som först verkar vara en snipa till men som efter ett tag visar sig vara en ganska fin och tjock dam.
Inget monster men en längd på 93 cm och vikt på upp mot 6kg är ju trevligt :-) Att den sen tog på en hemmamålad ”Buster nero” är ju också kul.


Vilken start!! På första kolla-grejorna-stoppet landar vi 4 fiskar!!!

Nu skulle bara dimman lätta och blåsten komma. Innan vi lämnade första stället hade våra önskningar slagit in. GÄDDVÄDER!!!!!

Nu började vi flytta på oss i riktning mot vårt planerade  ”riktiga” 1:a stopp.
Stannade dock till vid ett annat ställe på vägen som dock var heldött…… Kanske var det inte så hett idag trots allt?

Nu satte vi fart mot ”riktiga” stället och började fiska. Nu började det hända saker igen :-)
Inget superfiske men med jämna mellanrum landade vi fisk.



Inga jättar men bra hugg och fina fiskar.

Vi provar att fiska på ett sätt och ställe som jag aldrig fiskat på förut och NU händer det saker.
Vi ankrar upp och får uppleva ett helt galet fiske!!! På ett område stort som ett par fotbollsplaner verkar det finnas hur mycket gädda som helst!!! Det hugger när som helst och hur som helst!! En gång kastar jag ut och när betet landar och jag skall byta grepp håller spöet på att slitas ur näven på mig…. Fisken högg innan jag börjat veva… Otroligt kul fiske!!

Vi har dubbelhugg och dubbeldrillar flera gånger!!!!
Inviger även mitt Wolfcreek bete som jag fick av min frus systers mans bror. Funkade bra ;-)
Fiskarna är fina och ganska grova men inga 10+are.





När ställningen är typ 15-13 i fångade fiskar drar vi vidare för att se om vi kan lura upp lite större fiskar på något annat ställe.

Vi testar flera ställen som ser tokheta ut men som bara levererar någon strösnipa…..

Efter några timmar tar vi beslutet att återvända till vår hot spot.

Väl på plats (igen) visar det sig att fisket fortfarande är lika hett!!!!

3 gånger med någon timmes mellanrum får jag uppleva något som känns helt galet! Fisken hugger när jag låter betet ligga i ytan under tiden som jag sträcker mig för att köra elmotorn. TRE GÅNGER!!!

En annan gång kastar jag ut, skall kolla på klockan och samtidigt håller en fisk på att dra spöet ur händerna på mig…… Sjukt roligt fiske!!!

Vi fortsätter fisket här tills solen börjar dala och lyckas lura upp ett antal fiskar till.








Vilken jä-la dag!!!

Jörgen – Johnny, 29-18
Största fisk Jörgen 93cm ca 6kg

Lär dröja innan man ser nästan 50 gäddor i båten på en dag. Lägg sen till att vi hade minst lika många kontakter!!!!
Sen blev det ju även nytt båtrekord vilket är trevligt :-)

Och vilka beten fungerade bäst?

Buster Jerk och Big Bandit i papegojfärg, Buster Jerk Nero (min egen)  samt McTail trä, suspending.
Just McTailen var grymmast!!! Är ju egentligen ingen träbetefantast men just denna är helt fantastisk!!! Skall köpa några plast McTail till :-) Dock trist att den färgen jag har på trä McTailen inte finns på plasten…..




Och min hals då?? Jo under dagen blev det bara värre och värre och när jag kom hem var jag i så dåligt skick att jag knappt orkade spola av båten, renköra motorn och bära in grejorna innan jag däckade i sängen…..

Låg sen där i ett par dagar innan det blev ett besök på vårdcentralen där det konstaterades att jag drabbats av halsfluss. Nu tuggar jag penicillin och hoppas att vara tillbaka ”in action” om ett par dagar.

Nu är det vår!!!

Jakten på 15+ fortsätter :-)

SKITFISKE!!!

Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 6st
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :9st
Övriga fisketurer 2012 :0st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 32st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 1,5 kg :-)

2 kommentarer:

  1. Vilket dj..a fiske ni hade. Grattis. Det är såna här rapporter som får en att gå vidare i motvinden. Var i blekinge i söndags och hittade ett område med lite varmare vatten och mycket fisk som inte var huggvilliga. Nya tag till påsken.
    Ola

    SvaraRadera
  2. Ni verkar ha haft ett jäkligt kul fiske!

    Vågar man fråga i vilken region i blekinge detta var?

    SvaraRadera