Summa sidvisningar

onsdag 19 oktober 2016

MITT FÖRSTA EGNA GUMMIBETE

Länge har jag stretat emot gummitrenden J
Jag har hela tiden vägrat att inse fördelarna. Jerk är bäst‼!
Men till sist fick jag ge mig…….
Detta efter att ha blivit totalt utfiskad av Anders ett antal gånger.
Ibland är gummi så grymt hett‼
Har dock alltid tyckt att det är galet att betala 130kr för ett gummibete som ibland knappt håller ihop första hugget……
När Anders då började prata om att göra ett eget bete så tände jag ganska omgående på tanken.
Han var dock först och modifierade ett bete efter egna önskemål, gjorde en gjutform och sen gjöt nya. Dessa visade sig fungera helt ypperligt. T.o.m bättre än ursprungsbetet. Riktigt imponernade Anders‼! När jag såg detta blev jag ännu mer sugen‼ Jag ville göra ett helt eget gummibete.
Sagt och gjort. Jag började leta på nätet efter info. Hur göra?
Det jag började med var en träbit som jag sågade till i lämplig form.


Sen slipade jag till den på bandslipen för att få fram ett startämne. Började även såga till en paddel i plexiglas.


Sen sågade jag ut fenor och paddel enligt mina egna önskemål. Mitt bete‼! Precis som jag vill :-)


Sen började spacklingen. Med mer spackel , mer spackel och till sist en jävla massa mer spackel. Använde träspackel från Byggmax. Var iväg två veckor på jobb i Tyskland så under dessa veckor satt jag och spacklade och slipade på kvällarna.  Fick dock packa ner allt i resväskan på morgonen för att undvika hotellstäderskan J Gick förvånansvärt bra att jobba på detta sätt.









Nu trodde jag att jag var klar…… Sjukt nöjd med utseendet :-)

Efter att ha funderat en del insåg jag dock att stjärten var lite för bred. Då gick jag på och slipade ner den. Lade även till min logga på paddeln. Ulk‼



Efter det målade och lackade jag mastern för att nå en bra finish på ytan. Blev helt ok.

Sen skruvade jag fast mastern på en plexibit och byggde upp en form runt om det.



Sen var det dags att fylla på med RTV silikon. För bäst resultat penslar man först mastern med silikon innan man fyller på formen.
Efter 2 dagar tog jag ut mastern och min form var klar.



Sen var det dags att börja gjuta‼ Jag tog några gamla gummibeten och smälte ner i en kastrull. Naturligtvis i dragskåp och med gasmask!!


Det funkade men inte så bra…….  Det luktade, brände fast osv……..

Nu har jag gått över till mikrovågsugns och ny plastisol. Funkar såååååå bra. Finishen blir också mycket bättre på mina beten. Här är en bild på lite blandade beten. Håller på att testa lite olika temperaturer just nu för att få bäst resultat. Jag blir bättre och bättre hela tiden J




Efter en del testande med olika färger har jag nu lyckats få fram beten som i alla fall ser heta ut. Nästa steg blir att tesfiska dessa IRL………..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar