Summa sidvisningar

tisdag 9 oktober 2012

BRA FISKE 121008

Det blev en liten tur efter jobbet igår.

Planen var kristallklar. Jag och Johnny skulle testa ett nytt ställe som verkade hett.

Jag hade bestämt mig för att köra med mitt  Daiwa Luna TDLN 661HFB Jerkbait  jerkspö klassat för beten 80-130 gram.

Köpte detta 2009 och tyckte aldrig om det riktigt men nu hade jag glömt det och ville ge det en ny chans.  Fel fel fel!!!!!!

Hur F-A-N kan man klassa ett spö 80-130 gram som inte ens kan kasta iväg en Buster Shallow på ett vettigt sätt? Hela spöet skakar i flera sekunder under utkastet pga ansträngningen i klingan. För att inte tala om jerkningen. Hela spöet sviktar så man förlorar hela jerkrörelsen. Man får ”slå” som en idiot med spöet för att få ut lite rörelse till betet…..
Betyg 5 överstrukna stjärnor.

Hade jag klassat spöet hade jag sagt typ 30-50 gram och inte 80-130 gram…….
Ett UL jerkspö och inget annat.

Ja ja åter till fisket.

Jag började med min egentillverkade Buster Tail och redan på första kastet landar jag en snipa :-)

Bra start!!!

Sen vill det sig inte mer. Betet funkar inte som önskat. Det plaskar fram i ytan som en popper…..

Byter till mitt nyviktade Esox Lucius bete och det funkar om möjligt ännu sämre :-(

Delfinen hade passat som ett bättre namn. Hoppade som en delfin i ytan.

Samtidigt som jag ”klöddade” med detta landar Johnny fisk efter fisk. Plötsligt står det typ 4-1 till Johnny……

Snabbt byter jag till en Buster Shallow runner och så börjar läget ändra sig igen :-)

Efter en stund är jag ikapp och börjar testa lite olika lösningar för att minimera skadorna på fisken vid C&R. Jag testar att köra hullinglöst samt att helt klippa av krokspetsarna på bukkroken.

Jag tycker inte att hullinglöst är sådär jättebra…… Fisken lossnar lätt.

Jag tappade en fin fisk efter en trevlig rusning :-(

Skall fortsätta testa och tror det bästa är att skippa bukkrok samt att ha hullingar på bakkroken. En stor gädda suger i sig hela betet och fastnar och om det är en snipa kanske den lossnar men det gör ju inget.

Till sist blev det 7-7 vilket får anses vara grymt bra tycker jag!!!

Hur ofta har man inte fått noll gäddor efter jobbet :-)

Bilder??
Filmade mest men ett par suddiga hoppbilder blir det. Pigga gäddor!!!!



Imorgon blir det förhoppningsvis en riktig storsatsning i Blekinge om allt vill sig väl.
På menyn står gäddmete, UL och jerkfiske. Rapport kommer :-)


Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :50st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 6st
Övriga fisketurer 2012 :3st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 167st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 2-3 kg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar